تحلیل زمانی در بورس

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

در بازارهای بورس جهانی، شرکت‌های مختلف و زیادی سهام‌ خود را برای خرید و فروش عموم عرضه می‌کنند;در این بین سرمایه‌گذاران نیز با هدف کسب سرمایه و بدست آوردن سود به خرید و فروش این سهام می‌پردازند;حال در چنین محیطی یک سرمایه‌گذار برای کسب موفقیت در بازار باید از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی استفاده نماید; یکی از این استراتژی‌های حیاتی در بازار، تحلیل زمانی می‌باشد.

هدف از انجام تحلیل زمانی در بازار، توجه به تغییرات قیمتی سهام در بازه‌های زمانی مختلف، شناسایی الگوهای رفتاری آن‌ها و در نهایت گرفتن تصمیمات مناسب برای انجام خرید و فروش‌هایی موفق می‌باشد.

در این پست قصد داریم به بررسی روش تحلیل زمانی و تشریح مزایای به کارگیری آن در بازار بپردازیم.

تحلیل زمانی چگونه انجام می‌گیرد؟

یکی از فاکتورهای اصلی در انجام تحلیل زمانی بر روی یک سهم خاص، مشاهده چارت‌های مربوط به نوسانات قیمتی آن می‌باشد. بدین صورت که در این نوع از تحلیل با بررسی چارت‌های قیمتی و زمان‌های نوشته شده در آن‌ها، می‌توانیم به الگوهای رفتاری خاص آن سهم در زمان‌های مختلف پی ببریم.

بدین صورت که مثلاً این سهم مدنظر ما در چه بازه‌های زمانی و به چه دلایلی با افزایش قیمت رو به رو شده و در چه زمان‌هایی هم با کاهش ارزش مواجه شده است. در واقع بررسی این الگوهای رفتاری از یک سهم در زمان‌های مختلف، باعث بدست آوردن یک جدول زمانبندی و یا به عبارتی، الگوی رفتاری مبتنی بر زمان از آن سهم خواهد شد.

البته تنها با مشاهده یک چارت و نوسانات قیمتی سهم در زمان‌های مختلف، نمی‌توانیم به ارزیابی‌های دقیقی برسیم; در این راستا برای دقیق‌تر کردن نتایج تحلیل زمانی از ابزار و نرم افزارهای خاصی استفاده می‌شود.

حال بعد از این که توانستیم الگوهای رفتاری سهم مدنظر خود را در زمان‌های مختلف بدست آوریم، می‌توانیم با داشتن این پشتوانه قدرتمند، خرید و فروش‌های این سهم را در بازار با دقت بیش‌تری انجام دهیم.

 

یک مثال از تحلیل زمانی

در نهایت یک تحلیل زمانی بدست آمده در مورد یک سهم در بازار، این نتیجه بدست می‌آید که این سهم در ربع اول سال با کاهش شدید قیمت رو به رو می‌شود; به طوری که قیمت این سهم در این بازه از زمان در کم‌ترین مقدار خود قرار خواهد داشت.

این نتیجه را ما با بررسی نوسانات قبلی بدست آورده‌ایم; از طرفی دیگر نیز بر اساس نتایج همین تحلیل صورت گرفته، مشخص شده که قیمت آن سهم در ربع سوم سال با رشد مناسبی رو به رو خواهد شد; این رشد تا حدی خواهد بود که حتی ممکن است باعث افزایش قیمت دو برابری شود.

حال در چنین وضعیتی از آن جایی که می‌دانیم سهم مدنظر ما در ربع اول سال با کاهش قیمت رو به رو خواهد شد، نسبت به خرید آن در این بازه اقدام خواهیم کرد. در ادامه نیز از آن جایی که پیش‌بینی می‌کنیم قیمت سهم ما در ربع سوم سال با افزایش رو به رو خواهد شد، سعی می‌کنیم سهم خریداری شده را تا آن مدت نگه داریم و در زمان مناسب که به سود خوبی خواهیم رسید، نسبت به فروش آن، اقدام نماییم.

 

پیشنهاد مطالعه: <<معرفی تایم فریم‌های پرکاربرد در تحلیل تکنیکال>>

 

مهم‌ترین فاکتورها برای موفقیت در یک تحلیل زمانی

  • مشاهده چارت‌های قیمتی

مهم‌ترین اصل در تحلیل زمانی، توجه به چارت‌های قیمتی سهم مدنظر می‌باشد; چرا که این چارت‌ها، اطلاعات نهفته‌ی بسیار ارزشمندی  را در درون خود دارند که می‌توانند، سرمایه‌گذار را برای کسب سودی مناسب، یاری نمایند.

  • آشنایی و استفاده از ابزار تحلیل زمانی نظیرGolden Ration Fibonacci، RET و …
  • در آوردن الگوی رفتاری برای یک سهم مشخص

بدین صورت که مشخص کنیم رفتارها و عکس‌العمل‌های سهم در برابر حوادث و رخدادهای مختلف به چه صورتی است; تا بدین ترتیب با پیدا کردن این الگو، بتوانیم رفتارهای احتمالی بعدی آن را تا حدودی پیش‌بینی نماییم.

  • بررسی رفتارهای متفاوت یک سهم در بازه‌های مختلفی از یک سال
  • بررسی رفتارهای متفاوت یک سهم در بازه‌های مختلفی از یک ماه