ثبت نام غیرحضوری سجام

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

سجام مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاع‌رسانی مشتری» است که توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با هدف ارائه خدمات جامع در بازار سرمایه، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و با شعار «تنها یک بار ثبت شوید»، در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه سال 1397 رونمایی شد. مسئولیت این سامانه جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه و توسعه خدمات نوین در بازار سرمایه است.

 

ثبت نام رایگان سجام در کارگزاری فارابی

 براساس مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت‌نام و احراز هویت در سجام به منظور فعالیت تمام افراد در بازار سرمایه الزامی است. (کسانی که از قبل کد بورسی داشته‌اند و کسانی که قصد دارند برای اولین بار نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند، موظف به ثبت نام در سجام هستند.)

فرایند ثبت نام رایگان سجام در کارگزاری فارابی با طی کردن مراحل زیر به سادگی انجام می‌شود:

  1. مراجعه به پایگاه اینترنتی کارگزاری فارابی به آدرس https://irfarabi.com و انتخاب گزینه «ثبت‌ نام در بورس»
  2. وارد کردن شماره تلفن همراه به نام شخص، شماره ملی و کد امنیتی
  3. ارسال کد تائید از طریق پیامک به مشتری و ورود آن به سیستم
  4. تکمیل فرم‌‌های ثبت‌نام (شامل وارد کردن اطلاعات هویتی مطابق با شناسنامه و کارت ملی، اطلاعات ارتباطی شامل شماره تماس، آدرس و کد پستی، کد بورسی، اطلاعات شغلی و اطلاعات مالی شامل حساب بانکی)
  5. استعلام اطلاعات وارد شده از طریق کارگزاری (راستی آزمایی)
  6. دریافت کد پیگیری 10 رقمی سجام
  7. ارسال نتیجه استعلام (ارسال نام کاربری و رمز عبور) از طریق پیامک به مشتری
  8. مراجعه به پایگاه اینترنتی ehraz.irfarabi.com جهت احراز هویت سجام
  9. مراجعه به پایگاه اینترنتی irfarabi.com و انتخاب گزینه ثبت نام در کارگزاری و انجام فرایند احراز هویت غیرحضوری در کارگزاری فارابی

توجه داشته باشید که احراز هویت سجام با احراز هویت کارگزاری تفاوت دارد و متقاضیان دریافت کد‌ بورسی باید علاوه بر احراز هویت سجام، احراز هویت کارگزاری را نیز انجام دهند. احراز هویت سجام شامل هزینه 10 هزار تومانی است که در کارگزاری فارابی به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

 

مزایای ثبت‌نام در سجام برای سرمایه‌گذار

  • یک مرتبه ثبت‌نام و امکان دسترسی به تمام سرویس‌های بازار سرمایه (شامل کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام عدالت و …)
  • امکان احراز هویت الکترونیکی و غیرحضوری و دریافت کد بورسی برای متقاضیان حقیقی و حقوقی
  • امکان ویرایش آسان و سریع اطلاعات شخصی
  • امکان بهره‌مندی از سود مجامع به صورت مستقیم (بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک)
  • امکان دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و استفاده از خدمات آن

چند نکته مهم در مورد سجام

  • احراز هویت الکترونیکی در سجام صرفاً برای متقاضیان ایرانی و افراد بالای 18 سال قابل انجام است. در غیر اینصورت احراز هویت باید به صورت حضوری انجام گردد.
  • هزینه ثبت‌نام در سجام مبلغ 10 هزار تومان است و در صورتیکه از طریق پایگاه اینترنتی کارگزاری فارابی به آدرس https://irfarabi.com  انجام شود، شامل هزینه نخواهد بود.
  • تمام مشتریانی که قبلاً توسط کارگزاران احراز هویت شده‌اند نیز مکلف به انجام احراز هویت سجام هستند.
  • کسانی که به صورت مستقیم ثبت‌نام سجام خود را از طریق درگاه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام داده‌اند، برای دریافت کد بورسی و شروع فعالیت در بازار سرمایه باید از طریق یکی از کارگزاری ها مراحل احراز هویت خود را انجام دهند.
  • مدارک مورد نیاز جهت احراز هویت حضوری سجام از طریق شعب کارگزاری ها و یا دفاتر پیشخوان منتخب شامل شناسنامه و کارت ملی متقاضی است.

 

سجام یک سامانه‌ زیرساختی و ملی در بازار سرمایه کشور است که با گردآوری و تجمیع اطلاعات سهامداران و سوابق معاملاتی آنها شفافیت هرچه بیشتر بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت. بنابراین استفاده از تمام خدمات بازار سرمایه برای تمام مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به ثبت‌نام در آن است.