تصورات نادرست درباره سرمایه‌گذاری در بورس

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرمایه گذاری در بورس

تصورات نادرست درباره سرمایه‌گذاری در بورس

پیش‌فرض‌های ذهنی بسیاری در رابطه با سرمایه‌گذاری میان عموم جا افتاده است؛ اما تعداد زیادی از این ایده‌ها، برخلاف آنچه به‌ نظر می‌رسد، واقعیت ندارند. تصور شباهت معاملات سهام با شرط‌بندی یا کسب بازدهی در این بازار بر مبنای شانس ازجمله رایج‌ترین موارد هستند. آموزش بورس و سهام مناسب را شناختن، می‌تواند به اصلاح بسیاری از این ذهنیت‌های نادرست کمک کند.

در ادامه تعدادی از تصورات نادرست اما رایج، در ارتباط با این بازار آمده است.

تصور نادرست یک: خرید سهام تفاوتی با شرط‌بندی ندارد!

در شرط‌بندی برای برنده شدن یک نفر، فرد دیگر لزوماً باید بازنده باشد. درواقع در شرایط شرط‌بندی، این بازنده است که جایزه برنده را تأمین می‌کند. حال نحوه کسب سود در بازار سهام را در نظر بگیرید. در صورتی‌که در این بازار افزایش قیمت در اثر افزایش ارزش ذاتی سهام اتفاق افتاده باشد، این سودآوری هم به نفع شرکت است و هم تمامی سهامداران که مالک بخشی از دارایی‌های آن هستند.

تصور نادرست دو: تمام سهامی که از بازدهی آن‌ها راضی نیستید، روزی به سودآوری می‌رسند!

تصور آینده‌ای روشن، برای تمام دارایی‌های سرمایه‌ای که در اختیار دارید از دیگر تصورات رایج، اما نادرست درباره بازار سهام است. اگر می‌بینید سهامی که در اختیار دارید به بازدهی مورد انتظار شما نمی‌رسد، اجباری در نگهداری آن وجود ندارد. در نظر داشته باشید، قرار نیست تمام سهامی که در پرتفوی خود دارید نهایتاً برایتان سودآور باشند. ممکن است در تشخیص این مسئله دچار مشکل شوید. دریافت مشاوره سرمایه گذاری از کارشناسان متخصص بازار سرمایه می‌تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند.

همانطور که در مقاله «چند اصل مهم برای معاملات موفق» گفته شد، تعیین حد سود و ضرر از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در معاملات سهام در نظر بگیرید. بنابراین با وفاداری به حد ضرری که پیش از خرید سهم تعیین کرده‌اید، در زمان مناسب نسبت به فروش سهام خود اقدام کنید.  

تصور نادرست سه: باید دنبال یک سهم قوی بود و آن را برای همیشه نگه‌داری کرد!

در بازار سهام، تصور رایجی مبنی بر لزوم نگهداری دائمی سهام شرکتی وجود دارد که در حال حاضر از عملکرد مناسبی برخوردار است. ایراد این طرز تفکر در این است که در آن استراتژی فروش وجود ندارد؛ چراکه اگر به‌موقع دست به فروش سهام خود نزنید، ممکن است در آینده مجبور به تحمل زیان سنگینی شوید. فراموش نکنید در معاملات سهام، استراتژی فروش به اندازه استراتژی خرید اهمیت دارد.

تعیین حد سود پیش از خرید سهم، دقیقا به همین منظور انجام می‌شود. بنابراین برای موفقیت در معاملات خود، پیش از ورود به سهم در ارتباط با قیمت فروش آن نیز هدف‌گذاری کرده به آن پایبند بمانید.

تصور نادرست چهار: موفقیت در بورس مبتنی بر شانس است!

ورود به بازار سرمایه بدون برخورداری از دانش و تجربه کافی، حتی اگر در کوتاه‌مدت سودآور باشد، بدون شک منجر به شکست خواهد شد. نمی‌توانید انتظار داشته باشید بدون برخورداری از مشاوره سرمایه گذاری و آموزش بورس و سهام ارزشمند را شناسایی کردن، وارد این بازار شده و سود کسب کنید. فراموش نکنید کسب بازدهی از سرمایه گذاری در بازار سهام، مستلزم کسب دانش و تجربه و البته، صرف زمان زیاد است.

تصور نادرست پنج: با ورود به بورس، خیلی زود به سود بسیار بالایی می‌رسید!

زمانی‌که فردی در رشته‌ای مانند فیزیک شروع به تحصیل می‌کند، از خود انتظار ندارد یک شبه تبدیل به یک فیزیکدان شود و برای مواجهه با فراز و فرودهای یادگیری و کسب تخصص در رشته جدید آماده است؛ اما زمانی‌که صحبت از سرمایه گذاری در بورس به میان می‌آید، ناخودآگاه انتظار می‌رود با داشتن حداقل دانش، پذیرش کمترین میزان ریسک و دخیل کردن حداقل سرمایه، سود قابل توجهی در این بازار به‌دست بیاید.

همچنین در نظر نگرفتن نوسانات دائمی این بازار، عامل دیگری است که کسب سود در بازار سهام را تا حدی محدود می‌کند؛ اگرچه با آموزش بورس و سهام و فراگیری تکنیک‌های کاربردی در معاملات، می‌توان روش کنار آمدن با این نوسانات را نیز آموخت.

جمع‌بندی

ورود به بازار سرمایه و کسب سود در این بازار، مانند هر حوزه دیگری، نیازمند کسب دانش و تجربه فراوان است؛ اما گسترش عواملی مانند همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، علی‌رغم مزایای فراوانی که دارد، باعث ایجاد تصورات نادرستی درباره این بازار شده است. تصوراتی از قبیل آن‌که به محض ورود به بورس سود فراوانی به‌دست می‌آید یا برای ورود به این بازار نیازی به دریافت آموزش بورس و سهام یا مشاوره سرمایه گذاری نیست؛ بنابراین، بهترین اقدام پیش از شروع فعالیت در این بازار، کسب آموزش‌های لازم و دریافت مشاوره از افراد مجرب دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار است تا انتخاب‌ها هرچه بیشتر موفقیت‌آمیز باشند.