لطفاً شکیبا باشید

آغاز معاملات شبانه‌روزی در کارگزاری فارابی

کارگزاری فارابی
۱۴ بهمن ۱۴۰۲

معاملات شبانه‌روزی برای مشتریان کارگزاری فارابی امکان‌پذیر شد. مشتریان این شرکت از این پس می‌‌توانند با استفاده از سامانه معاملاتی جدید فارابیکسو هلیوم (دسکتاپ) و فارابیکسو نکست (موبایل)، در زمان بسته‌ بودن بازار نیز نسبت به ثبت سفارش خرید و فروش اقدام کنند.

 

معاملات شبانه‌روزی مناسب چه افرادی است؟

همان‌طور که می‌دانید انجام معامله در ساعات فعالیت بورس برای برخی از سرمایه‌گذاران میسر نیست. ساعت ۸:۴۵ تا ۱۵ که زمان انجام معاملات سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بوده، دقیقا زمان اوج ترافیک کاری برای بسیاری از اقشار جامعه است. به همین دلیل معاملات شبانه‌روزی برای افرادی که امکان فعالیت در ساعات باز بودن بازار را ندارند، بهترین راهکار محسوب می‌شود و این افراد می‌توانند به‌راحتی سفارش خرید یا فروش خود را در ساعاتی خارج از زمان معاملاتی ثبت کنند.

 

معاملات شبانه‌روزی چه تفاوتی با سفارش آفلاین دارد؟

سفارش آفلاین یا همان سفارش‌های تلفنی و اینترنتی از سال‌های گذشته در بازار سرمایه ایران وجود داشته و بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های کاری ترجیح می‌دادند از این نوع سفارش استفاده کنند؛ اما این دسته از سفارش‌ها به دلیل محدودیت‌های خاصی که داشتند، همواره با مشکلات مختلفی مواجه بودند. امکان بروز خطای انسانی هنگام ثبت یا ارسال سفارش به هسته معاملات، مدت تعهد محدود برای ارسال سفارش کاربر و غیرقابل توسعه بودن این نوع از سفارش‌ها موجب شد کارگزاری فارابی به فکر راهکاری نوین برای ارتقاء سفارشات آفلاین باشد.

 

نحوه انجام معاملات شبانه‌روزی در سامانه هلیوم

همان‌طور که می‌دانید در سفارش آفلاین، کاربران باید در سامانه‌ای جدا از سامانه معاملات آنلاین اقدام به ثبت سفارش کرده و برای بررسی وضعیت سفارش خود نیز به همین سامانه مراجعه می‌کردند؛ اما در معاملات شبانه‌روزی ارائه شده در کارگزاری فارابی، کل فرایند از طریق سامانه معاملاتی دسکتاپ فارابیکسو هلیوم و سامانه موبایل فارابیکسو نکست انجام می‌شود. در ادامه با نحوه ثبت سفارش در هر یک از این سامانه‌ها آشنا می‌شوید.

 

ثبت سفارش شبانه‌روزی در فارابیکسو هلیوم

ثبت سفارش در معاملات شبانه‌روزی هیچ تفاوتی با سفارش‌های عادی و آنلاین که در ساعت معاملات ثبت می‌شود، ندارد. جهت ثبت سفارش شبانه‌روزی کافیست در ساعات تعطیلی بازار (روزهای تعطیل و بازه زمانی ساعت 15 تا 6 صبح روز کاری بعد) وارد سامانه هلیوم شوید. نماد، قیمت و تعداد مورد نظر را وارد کنید و روی گزینه «ارسال خرید» یا «ارسال فروش» کلیک کنید. پس از ثبت، سفارش شما از ساعت 9:05 روز کاری بعد، به مدت یک هفته تقویمی آماده اجرا خواهد بود. در این بازه زمانی به محض برقراری شرایط (وجود سفارش در طرف مقابل با قیمت ثبت شده شما)، خرید یا فروش انجام می‌شود.



شما می‌توانید تا پیش از انجام معامله نسبت به حذف سفارش شبانه‌روزی خود اقدام یا سفارش جدیدی نیز ثبت کنید. درحال حاضر امکان حذف و ثبت سفارش‌های جدید فراهم شده است و به‌زودی گزینه ویرایش سفارش‌های شبانه‌روزی نیز به سامانه هلیوم اضافه می‌شود.

ثبت سفارش شبانه‌روزی در فارابیکسو نکست

ثبت سفارش شبانه‌روزی در فارابیکسو نکست تفاوتی با سامانه هلیوم ندارد. برای این‌کار کافیست وارد سامانه نکست شوید و نماد مورد نظر خود را جستجو کنید. سپس قیمت و تعداد را وارد کنید و روی گزینه «ارسال خرید» یا «ارسال فروش» کلیک کنید. در این سامانه نیز پس از ثبت، سفارش شما از ساعت 9:05 روز کاری بعد، به مدت یک هفته آماده اجرا خواهد بود. در این بازه زمانی به محض برقراری شرایط (وجود سفارش در طرف مقابل با قیمت ثبت شده شما)، خرید یا فروش انجام می‌شود.

helium-724-3

تفاوت سفارش الگوریتمی با سفارش عادی چیست؟

زمانی‌که شما یک سفارش آنلاین عادی ثبت می‌کنید، سفارش شما مستقیم به هسته معاملات ارسال و در یک یا چند معامله اجرا می‌شود؛ اما در صورتی‌که سفارش در ساعات خارج از بازار ثبت شود، سفارش شبانه‌روزی شما با استفاده از مکانیزم الگوریتم انجام می‌شود. در این مدل سفارش الگوریتمی مستقیم به هسته معاملات ارسال نمی‌شود، بلکه در حالت انتظار می‌ماند تا در صورتی‌که شرایط اجرای آن فراهم شد، الگوریتم به‌جای شما سفارش را به هسته معاملات ارسال کند. الگوریتم برای اجرای بهتر درخواست شما ممکن است چندین سفارش به هسته معاملات ارسال کند که هر سفارش هم ممکن است در چندین معامله اجرا شود.

توجه داشته باشید، سفارش‌های الگوریتمی ارسال شده به هسته معاملات از نوع «انجام و حذف» است. به‌عبارتی این نوع سفارش یا انجام می‌شود یا در صورتی که طرف مقابل با قیمت و تعداد مورد نظر برای معامله موجود نباشد، حذف می‌شود. به این ترتیب سفارش‌های الگوریتمی هیچ‌وقت در صف باقی نمی‌مانند.

 

نکات مهم معاملات شبانه‌روزی

همان‌طور که بیان شد، با استفاده از معاملات شبانه‌روزی می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل سفارش خود را ثبت کنید تا در اولین زمان ممکن به هسته معاملات ارسال شود. در ادامه این مطلب به بیان نکات مهمی از معاملات شبانه‌روزی پرداخته‌ایم:

  • ارسال سفارش به صورت شبانه‌روزی از ساعت ۱۵ هر روز تا ۶ صبح روز کاری بعد و تمامی ساعات روزهای تعطیل امکان‌پذیر است.
  • با توجه به اجرای معاملات شبانه‌روزی فارابی براساس قوانین الگوریتم‌های معاملاتی، ارسال سفارش‌های شبانه‌روزی به هسته از ساعت 9:05 تا 15 روزهای معاملاتی انجام می‌شود؛ بنابراین ثبت سرخطی در پیش‌گشایش صرفا به‌صورت آنلاین قابل اجراست و ثبت سرخطی از طریق معاملات شبانه‌روزی امکان‌پذیر نیست.
  • سفارش‌های ثبت شده در این روش تا ۷ روز تقویمی بعد از ارسال سفارش اعتبار دارند و پس از آن در صورت عدم انجام معامله، درخواست مورد نظر حذف می‌شود و معامله‌گر باید سفارش جدیدی ثبت کند.
  • درحال حاضر هر فرد تنها می‌تواند ۱۰ سفارش فعال (سفارش شبانه‌روزی باز) داشته باشد.
  • اگر فردی روی یک نماد سفارش باز شبانه‌روزی خرید داشته باشد، نمی‌تواند به‌صورت هم‌زمان سفارش شبانه‌روزی فروش روی همان نماد ثبت کند. عکس این مسئله نیز برقرار است؛ در صورتی‌که فردی سفارش شبانه‌روزی فروش باز روی یک نماد داشته باشد، ثبت سفارش شبانه‌روزی خرید روی همان نماد امکان‌پذیر نیست.
  • حداقل ارزش خرید هنگام ثبت سفارش شبانه‌روزی 500 هزار تومان است؛ بنابراین ثبت سفارش با ارزش کمتر از 500 هزار تومان برای صندوق‌های قابل معامله نیز امکان‌پذیر نیست.
  • توجه داشته باشید که در معاملات شبانه‌روزی ثبت سفارش در حق تقدم‌ها امکان‌پذیر نیست.
  • ثبت سفارش شبانه‌روزی خرید متناسب با میزان قدرت خرید کاربر و همچنین سفارش فروش براساس دارایی سرمایه‌گذار در نماد مورد نظر انجام می‌شود؛ اما دارایی سهام یا قدرت خرید هنگام ثبت سفارش شبانه‌روزی بلوکه نمی‌شود. در نظر داشته باشید هنگام انجام معامله، قدرت خرید و دارایی سرمایه‌گذار مجددا بررسی می‌شود تا در صورت کافی بودن دارایی در نماد یا نقدینگی در بخش قدرت خرید، معامله انجام شود.
  • به‌صورت کلی تضمینی برای معامله در همان روز وجود ندارد، چرا‌که ممکن است کاربر روی قیمتی سفارش شبانه‌روزی را ثبت کرده باشد که در آن روز یا حتی در روزهای آینده قیمت در بازار به قیمت مد نظر فرد نرسد یا عرضه وجود نداشته باشد.

برای ثبت سفارش معاملات شبانه‌روزی با کلیک روی لینک سامانه  فارابیکسو هلیوم 

برای ثبت سفارش معاملات شبانه‌روزی با کلیک روی لینک سامانه دسکتاپ سامانه فارابیکسو هلیوم،‌ یا سامانه موبایل فارابیکسو نکست،‌ اقدام کنید.