لطفاً شکیبا باشید

نمایش لحظه‌ای حباب صندوق‌ها در فارابیکسو هلیوم

کارگزاری فارابی
۱ اسفند ۱۴۰۲

 

میزان حباب صندوق‌های قابل‌معامله بورسی در سامانه جدید فارابیکسو هلیوم(دسکتاپ) و نکست(موبایل) در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفت. از این پس با مشاهده درصد حباب منفی یا مثبت در این سامانه، می‌توانید -بدون انجام محاسبات ریاضی- در لحظه میزان ارزندگی صندوق را بررسی و نسبت به خرید یا فروش آن اقدام کنید.

 

چطور می‌توان حباب صندوق‌ها را در سامانه «هلیوم» و «نکست» مشاهده کرد؟

نمایش لحظه‌ای حباب صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق نسخه جدید سامانه فارابیکسو در اختیار مشتریان کارگزاری فارابی قرار گرفته است. جهت مشاهده حباب صندوق‌های قابل‌معامله در سامانه فارابیکسو هلیوم(دسکتاپ) ابتدا باید نماد مورد نظر را انتخاب کنید، وارد قسمت «اطلاعات نماد» شوید. درصد حباب صندوق به‌صورت لحظه‌ای در این قسمت در دسترس است.

bubble-funds-farabixo-2 نحوه نمایش حباب در فارابیکسو  هلیوم

 

در سامانه فارابیکسو نکست(موبایل) نیز مانند هلیوم، امکان مشاهده حباب به‌صورت لحظه‌ای وجود دارد. برای این کار نماد صندوق مورد نظر را جستجو کرده و وارد صفحه مربوط به آن شوید. حباب صندوق‌های قابل‌معامله در بخش بالایی صفحه هر نماد در دسترس است.

bubble-funds-farabixo-1نحوه نمایش در فارابیکسو نکست

 

حباب صندوق سرمایه گذاری چیست؟

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب صندوق‌ها جهت سرمایه‌گذاری، بررسی خالص ارزش دارایی‌ها یا NAV است. قیمت هر واحد صندوق‌های قابل‌معامله یا ETF به دلیل اینکه در بازار و براساس قدرت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، در بسیاری از موارد با NAV آن‌ها اختلاف دارد. حباب صندوق درصد اختلاف بین قیمت آخرین معامله صندوق و NAV ابطال را نشان می‌دهد. بهتر است توجه داشته باشید که خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) ارزش واقعی یک صندوق را نشان داده و اختلاف قیمت معامله صندوق در بازار با قیمت NAV می‌تواند در تصمیم‌گیری جهت سرمایه‌گذاری در یک صندوق بسیار موثر باشد.

 

حباب مثبت و منفی در صندوق‌های سرمایه گذاری نشانه چیست؟

حباب مثبت و منفی در یک صندوق سرمایه‌گذاری عامل تعیین کننده‌ای محسوب می‌شود. در حقیقت، حباب مثبت و منفی نشان‌دهنده میزان اختلاف ارزش هر واحد صندوق در تابلوی معاملات با ارزش واقعی آن است. 

زمانی که یک صندوق بالاتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود، دارای حباب مثبت است؛ این امر نشان می‌دهد که صندوق بالاتر از ارزش واقعی خود درحال معامله است. با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) دارای رکن بازارگردان هستند، وظیفه بازارگردان علاوه بر حفظ نقدشوندگی صندوق، نزدیک نگه داشتن قیمت تابلو به قیمت NAV است؛ بنابراین معمولا احتمال وجود حباب مثبت خفیف در صندوق‌ها وجود دارد. با توجه به نوع صندوق‌ها، ممکن است حباب مثبت قابل‌توجه در برخی از صندوق‌ها مانند صندوق‌های کالایی مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های اهرمی مشاهده شود که همین موضوع می‌تواند امتیاز موثری برای مقایسه صندوق‌ها با یکدیگر باشد.

حباب منفی در صندوق نشان‌دهنده معامله شدن صندوق پایین‌تر از ارزش واقعی خود است. در حقیقت، صندوق‌هایی که دارای حباب منفی هستند، در صورت برخورداری از پرتفوی ارزشمند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری گزینه جذابی باشند. در صورتی‌که یک صندوق سرمایه‌گذاری دارای حباب مثبت یا منفی نباشد، نشان از معامله شدن آن صندوق براساس ارزش واقعی خود است.

 

سخن پایانی

حباب صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی در مدیریت ریسک و بازدهی داشته و سرمایه‌گذاران با دنبال کردن لحظه‌ای حباب صندوق‌ها در سامانه‌های هلیوم و نکست، امکان تصمیم‌گیری راحت‌تری در خصوص سرمایه‌گذاری خود خواهند داشت. همچنین، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با استفاده از امکان «معاملات شبانه‌روزی» می‌توانند در روزهای تعطیل نیز نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.